EYCH2018

 

 

 
   De Broekmolen in Stramproy

 

14.03.2018 and 25.03.2018: from 10:00 to 17:00
The historic water mill "Broekmolen" will be open to the general public and will then grind; guided tours with explanations

Grensweg 8, 6039 RS, Stramproy, Nederland
www.broekmolen.nl
info@broekmolen.nl

 

Broekmolen Stamproy Broekmolen Stamproy
Broekmolen Stamproy

De Broekmolen is een watermolen op de Abeek, die de grens tussen Nederland en België vormt. De molen is een onderslagmolen en behoort tot een landgoed waarop ook een grote boerderij is gelegen.

De watermolen heeft van oudsher toebehoord aan het Stift van Thorn, maar werd vanaf het einde van de 18de eeuw meermaals verkocht. In 1868 liet de weduwe Donders-Mertens de molen verbouwen tot zijn huidige vorm. De molen met drie koppels maalstenen bleef tot in het midden van de jaren 50 van de 20e eeuw in bedrijf.
Na sluiting raakte de molen snel in verval en ondanks vele pogingen duurde het tot 1971 voordat hij verkocht werd aan een particulier, die de watermolen met overheidssteun liet restaureren Door overlijden van de toenmalige eigenaar raakte de molen daarna opnieuw in verval. Vanaf medio september 2015 startte een klein groepje vrijwilligers met het herstel, en vandaag wordt er opnieuw graan gemalen

 

De Broekmolen is a water mill on the Abeek, which forms the border between the Netherlands and Belgium. The mill is undershot mill and belongs to an estate on which also a large farm is located.

The water mill has traditionally belonged to the Stift van Thorn (Imperial Abbey of Thorn), but was sold several times from the end of the 18th century. In 1868 the widow Donders-Mertens had the mill rebuilt to its present form. The mill with three couples of millstones remained in operation until the mid-1950s.
Afterwards  the mill quickly fell into disrepair and despite many attempts it took until 1971 before it was sold to a private, who had the water mill restored with government support. By the death of the then owner, the mill fell into decline again.

From September 2015, a small group of volunteers started the restoration, and today grain is being ground again.